OVER JEF HERTOGHS

 

Toen ik ooit een speelgoedfilm projector vond in een speelgoedwinkel ontstond de fascinatie voor Film. Ik speelde ermee tot hij stuk was en kocht toen op Viavia (de voorloper van Marktplaats) een tweedehands filmprojector. In die tijd verhuurden fotozaken nog 8-mm films, vaak slecht geknipte uittreksels uit langere bioscoopfilms. Al mijn geld ging op aan een verzameling van honderden films.
Sommige had ik dubbel en dan knipte ik met een plakpers trailers of promo’s uit dat materiaal.De kelder werd een heus theater met projectie, goed geluid en dus commercials voorafgaand aan de hoofdfilm.
Ook was er een tafel die diende als kantine, daar kon je koffie en snoep kopen. Het werd het filmhuis van de buurt, maar dan voor kinderen.

 

Toen ik een camera kocht en ging filmen ontdekte ik de mogelijkheden van de montage. Ik schreef script en verfilmde die, waarbij vaak mijn broer en zus de hoofdrollen speelden, of ze nou wilden of niet.

 

Toen ik 18 was stapte ik met twee gemonteerde films en een stapeltje scenario’s naar de Filmacademie, nadat ik in Amsterdam een retrospectief van Johan van der Keuken had bijgewoond.

 

In 1993 studeerde ik af aan de filmacademie, waar ik montage en scenario had gevolgd.
Een paar jaar later richtte ik in Hilversum BV de Vertellers op, waar ik tegenwoordig nog werk en nu mede-eigenaar ben.
Sinds die tijd werk ik vooral als filmeditor, hoewel ik ook schrijf en vaak andere scenaristen begeleidt.

 

Omdat je tijdens het monteren veel met muziek werkt, maakte ik soms zelf tijdelijke muziek die dan als voorbeeld voor de componist diende. Maar steeds vaker werd die muziek ook gebruikt in de producties.

Ik maakte muziek voor een afstudeerfilm van de HKU, voor diverse kleine corporate producties en een klein stukje voor Luizenmoeder - De Film.

 

Dit jaar mocht ik tekenen voor de score van Cast, een achtdelige serie voor de publieke omroep.